tisdag 22 februari 2011

Dagarna på dagarna på dagarna...

De senaste dagarna har jag bara sett dagarna gå i princip.
För går, det gör de! Jag jobbar ju min sista vecka här nu så då måste jag passa på att lära barnen på skolan lite om Åland, så under morgonsamlingen i måndags så hade jag frågesport, om just Åland. Tack o lov hade Conrad alla rätt! (Han var tyvärr den ende) Puh!
Baksidan av detta med elefantridning. En liten sorglig bild. Men jag är helt säker på att dessa elefanter blir väl omhändertagna. Fick höra att det fanns ett hundhärbärge här på ön också. Några elever hade varit och frivilligjobbat på den. De hade fått tvätta burar och rastat hundar. Om en hund är kastrerad (vilket görs flitigt) så bär den ett halsband. Jag har sett väldigt många hundar med halsband. Det har blivit lite en sport för mig att se vilka typer av djur som jag ser på väg till och från skolan. jag har hittills fått väja för ett stycke ko, två hundar, en katt och en höna. Tack o lov väldigt få överkörda djur.

Jag älskar ju dörrar, fasader, blommor...och sånt finns det ju lite av här också.
Och så lite bad.
Ingen turistort utan shopping.
Thailands nationalrätt. Patay! (Kan vara felstavat). Den innehåller förutom nudlar o kött/räkor, nötter, groddar,ägg och lime. Mangoshaken är oslagbar!
Många är de nationaliteter man träffar här! Men det är ju också det som gör själva upplevelsen av resan, precis som Conrad sa: Alla människor här är det som gjort det största intrycket. Dessa två grabbar är mina grannar och de var med på samma båtutfärd tidigare. Han med de inte alltför snygga badbyxorna (hummm...) är från Grekland och han andra från Portugal. Man hör alla språk här, och för att inte tala om alla svenska dialekter...de finurlar alltid lite när de hör min svenska och undrar sen om jag kommer från norrland...eller Gotland. (Det är ju inget nytt). Jag undrar jag om det var några norrlänningar och gotlänningar som bosatte sig på Åland från första början...
Detta är inte en skugga utan faktiskt ett fiskstim! Massor med små fiskar som samlas och kommer in nära stränderna. Gick man in i stimmet bildades en cirkel kring en...de nuddade mig aldrig!
Måste avsluta med en sån där himmelsk bild... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar